DMITRIJ MASLEJEV klavir
10. март.
Коларац, Велика сала
Дмитриj Маслеjев, клавир
Програм:
- Л. ван Бетовен – Соната бр. 3
- В. А. Моцарт – Соната бр. 8
- А. Хачатурјан – Адађо из „Спартака“
- Д. Шостакович – Свита „Плес лутака“: „Фудбал“, „Елегија“
- Т. Николајева – Концертна етида бр. 1
- С. Прокофјев – Соната бр. 2
БИОГРАФИЈА
Дмитриј Маслејев
Клавир
„Супер-солиста“ Франс Музик, 2020
„Какав уметник! Све тако једноставно, тако генијално, без и најмањег покушаја да се музика објасни…“ — Алан Ломпех, Бахтрек, 2022
„Супер-солиста“ — тако је радио-станица Франс Музик представила Дмитрија Маслејева уочи његовог дебија са Националним оркестром Француске почетком 2020. године, када је извео Концерт за клавир бр. 1 Петра Иљича Чајковског. Управо је са овим делом повезан почетак међународне каријере Дмитрија, који је остварио тријумфалну победу на Међународном такмичењу Чајковски у Москви 2015. године. Француски Дијапазон назвао је концерт са Националним оркестром Француске „тријумфом Дмитрија Маслејева“, додајући да је „Маслејев представио вртоглаво тумачење са изузетном виртуозношћу, употпуњеном његовом деликатном свирачком маниром“.
Дебији Дмитрија у Златној сали легендарног Бечког Музикферајна и на главној сцени Берлинске филхармоније, као и његов повратак у Елбску филхармонију у Хамбургу, нажалост су отказани због ограничења повезаних са пандемијом и биће померени за наредне сезоне.
Дмитриј Маслејев је са тријумфом дебитовао у Париској филхармонији са солистичким програмом руске и француске музике: практично распродата сала одушевљено је аплаудирала музичару и два пута га позвала на бис. Након наступа уследио је низ одушевљених критика најзахтевнијих француских критичара. „Он је архитекта клавира, као мало ко од његових колега данас.“ — Томас Дешам, Алтамузика. „Дуги аплаузи, одушевљење у сали, прекидано скандирањем ‘браво’…“ — Оран Орио, Тут ла Култјур.
Прошле године Дмитриј је сарађивао са Филхармонијским оркестром Тампере под управом Џошуе Вејлерстајна, више пута наступао на фестивалу Вербје и у Шлос Елмау, где је извео „Императорски“ концерт са фестивалским оркестром Вербјеа, одржао солистички концерт и два камерна програма. Деби Дмитрија Маслејева на фестивалу у Вербјеу 2019. године био је један од његових бројних наступа који су емитовани за стотине хиљада људи широм света. Свирком Дмитрија Маслејева одушевљавали су се такође на фестивалима у Луцерну и Руру, Ла Рок д’Антерону, Монтрёу, Рајнгауу, Бад-Кисингену и на фестивалу „Звезде белих ноћи“.
Током пандемије Дмитриј је представио светску премијеру раније непознатих дела младог Дмитрија Шостаковича у програму онлајн-концерта Међународног фестивала Шостаковича у Горижеу, који су преносили АРТЕ, Мителдојче Рундфунк и Дојче Грамофон.
Дмитриј високо цени фестивале због могућности да свира камерну музику. Његови стални партнери су пијаниста Борис Березовски, који га је назвао „открићем и бриљантним пијанистом“, виолиниста Марк Бушков, виолончелиста Александар Рам и Квартет имена Бородина.
У наредној сезони Дмитриј се враћа у Базел, где је дебитовао 2016. године, први пут замењујући Мауриција Полинија. Овога пута наступиће са Симфонијским оркестром Базела под управом Ариане Машијах и извеће Варијације на тему Паганинија Сергеја Рахмањинова. Сарадња Дмитрија са оркестрима укључује Симфонијски оркестар Берлинског радија (диригент Роберт Тревињо), Филхармонијски оркестар Француског радија (диригент Микко Франк), Национални оркестар Лиона (диригент Тан Дон), Бамбершки симфонијски оркестар (диригент Кристоф Ешенбах) и оркестар Кадакес (диригент Дејвид Робертсон).
Дмитриј наставља редовно да наступа широм Русије како са солистичким концертима, тако и са водећим руским оркестрима, укључујући Руску националну филхармонију, Оркестар Московске филхармоније, Државни симфонијски оркестар „Светланов“, Оркестар Маријинског театра, Руску националну омладинску филхармонију, Оркестар Уралске филхармоније и многе друге, у Концертној сали Чајковског, Великој сали Московског конзерваторијума, Концертној сали Маријинског театра и свим главним салама Русије.
Као одговор на светску кризу изазвану ковидом-19, Дмитриј је представио неколико онлајн наступа у сарадњи са Московском филхармонијом. Ови преноси су обухватили стотине хиљада гледалаца широм света током озбиљних физичких, емоционалних и економских изазова. Међу најновијим пројектима уметника је издање другог албума „Брзо кретање“ на легендарној руској издавачкој кући Мелодија. У албуму, снимљеном заједно са Симфонијским оркестром Краснојарске филхармоније под управом Владимира Ландеа, налазе се Концерт за клавир бр. 1 Дмитрија Шостаковича, Џез-суита Александра Цфасмана и Концерт бр. 2 за клавир и оркестар савременог руског композитора Николаја Капустина (снимак извођења Токатине из Концертног етјуда бр. 3 Николаја Капустина у извођењу Дмитрија прикупио је више од 350.000 прегледа на Јутјубу). Избор програма условљен је стваралачким пријатељством Дмитрија Шостаковича и Александра Цфасмана: потоњи се саветовао са Шостаковичем око оркестрација својих дела, а Шостакович се интересовао за мишљење Цфасмана о сопственим експериментима у џезу.
Претходни албум Дмитрија Маслејева, представљен публици током његовог солистичког наступа у Концертгебау, одмах је ушао у Спотифај Топ Класикал 2017 и добио престижну награду немачких критичара (Preis der Deutschen Schallplattenkritik) у категорији соло клавир, надмашивши Кристијана Цимермана (ДГ) са албумом Шубертових дела. „Може се само уживати у поетској непосредности овог снимака Скарлатија, не у последњем реду захваљујући бриљантној, прецизној и лакој свирци Маслејева“ (Вестдојче Рундфунк). Током првих шест месеци од датума издања аранжман Маслејева „Елегије“ Шостаковича из Балетне суите бр. 3 преузет је на Ајтјунсу више од 43.000 пута. Признање достигнућа Дмитрија било је и позив Роланда Вилазона да учествује у ТВ емисији „Старс фон Морген“ канала АРТЕ, која је представила Дмитрија Маслејева као пијанисту кога вреди чути.
„Посматрати његов уметнички развој невероватно је занимљиво. Једноставно научити човека да тако свира — немогуће је. Ту је неопходна природна музикалност… Маслејев показује како се у малом естетском простору може открити читав космос душе. То је велико уметништво. То је оно што увек тражите, али ретко налазите као слушалац: да видите како уметник тражи себе и да слушате како он себе налази,“ — написао је Хелмут Мауро у Зидојче Цајтунгу 2019. године.
Северна Америка се заљубила у Дмитрија Маслејева након његовог дебија са солистичким концертом у Карнеги холу (Аудијторијум Исака Стерна) у јануару 2017. године. У истој турнеји уследио је солистички наступ у Кернер холу у Торонту у марту. Године 2018. пијаниста је гостовао по САД са Московским државним симфонијским оркестром под управом Павла Когана.
Годишњи наступи у Јужној Америци донели су Дмитрију љубав публике у Аргентини, Бразилу, Колумбији, Чилеу и Еквадору. У овој сезони, захваљујући тесној сарадњи са Московском филхармонијом и главним ТВ каналом о култури и уметности Јужне Америке Алегро ХД, Дмитриј ће поделити своје стваралаштво са поклоницима континента, упркос постојећим ограничењима.
Дмитриј Маслејев редовно наступа у Азији и са оркестрима, међу којима су Сеулска филхармонија, Нови јапански филхармонијски оркестар и Национални симфонијски оркестар Тајвана, и са Националним оркестром Лиона под управом Тан Дуна, као и са солистичким концертима. У овој сезони планирана је солистичка турнеја по Кини и Јапану, као и повратак у Тајпеј и наступ са Националним симфонијским оркестром Тајвана под управом Џошуе Вејлерстајна.
Дмитриј Маслејев је рођен и одрастао у Улан-Удеу, а образовање је стекао на Московском конзерваторијуму у класи професора Михаила Петухова, као и на Међународној музичкој академији на језеру Комо.
Достигнућа (издвојено)
- Победник Међународног такмичења Чајковски (Москва, 2015).
- Деби са Националним оркестром Француске (Концерт за клавир бр. 1 Чајковског; представљен као „супер-солиста“ на Франс Музик, 2020).
- Тријумфални деби у Париској филхармонији; високе оцене критике (Алтамузика; Тут ла Култјур).
- Издања на Мелодији; албум „Брзо кретање“ са Симфонијским оркестром Краснојарске филхармоније.
- Претходни албум ушао у Спотифај Топ Класикал 2017; добитник престижне награде немачких критичара (Preis der Deutschen Schallplattenkritik).
- Сарадње са водећим оркестрима и диригентима (Берлински радио симфоничари, Филхармонија Француског радија, Национални оркестар Лиона, Бамбершки симфоничари; Роберт Тревињо, Микко Франк, Тан Дон, Кристоф Ешенбах, Дејвид Робертсон).
- Редовни наступи у Северној и Јужној Америци, Европи и Азији; емисије и преноси на АРТЕ, МДР, Дојче Грамофон.
- Похвале водећих медија: Дијапазон, Вестдојче Рундфунк, Зидојче Цајтунг, Бахтрек.

